Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já řidič(ka)

Jasně, umět řídit auto, je samozřejmě fajn. Ale já auta prostě nemám ráda. Jsou velká, hlučná, uvnitř to většinou smrdí tak, že už jen z té „vůně“ se mi dělá špatně. Jakožto člověku technicky nezdatnému mi jde hlava kolem z těch všech pák, páček a pedálů. A navíc jsou auta nebezpečná (znáte např. Kingovu Christinu?).

Můj ambivalentní vztah k automobilům pramení již z útlého dětství, kdy jsem prakticky každou cestu delší než krátkou prozvracela. V batolecím a předškolním věku my byl při  cestování autem nezbytným společníkem igelitový pytlík. Později jsem se svou nauzeu snažila většinou marně obelstít polykáním protinevolnostních  kinedrylů. Kolem puberty se nauzea trochu zklidnila a od té doby mě navštěvuje jen v případě jízdy v nevhodném terénu (serpentýny, kopcovitá krajina), či při „agresivní“ jízdě jistých nejmenovaných osob.

Když se přiblížily osmnácté narozeniny, tak nějak automaticky jsem si začala dělat řidičák. Mým instruktorem byl svérázný chlapík s vizáží hobita, který k oslovování zásadně používal první pád („Tak si zařaďte, Bára, a jedem!“) a naštěstí měl se mnou celkem trpělivost. I přesto jsem před každou jízdou trpěla břichabolem a děsila se okamžiků, kdy si zase spletu pravou a levou stranu, při rozjíždění do kopce najedu do auta za sebou, popřípadě mi auto chcípne uprostřed křižovatky.

Autoškolu jsem sice na rozdíl od svých spolužáků, kteří se s novým řidičákem v kapse radostně proháněli v autech rodičů už po třech měsících, dělala asi třikrát déle (k odvolávání jízd jsem využívala sebemenší záminky), ale nakonec jsem ji úspěšně absolvovala. A to i navzdory šovinistickému zkušebnímu komisaři jehož větu : „To auto nemá víc rychlostních stupňů? Tak si přeřaďte, sakra!“ si připomínám pořád.

A tak jsem měla řidičák, auto rodičů, které mi bylo přímo vnucováno, abych se vyjezdila, ale také přetrvávající averzi vůči těmto strojům. Ještě donedávna bych proto množství absolvovaných cest na místě řidiče spočítala zřejmě na prstech obou rukou. Ale pak přišlo stěhování na vesnici odkud se se dvěma dětmi, jedním kočárkem a tunou nezbytností dostává jinak než autem dost těžko. Druhým hřebíkem do rakve mého odhodlání autům se vyhýbat byl vánoční dárek od tety, jíž patří můj neskonalý dík.

Podědila jsem po tetě totiž auto. Je to první auto, které se mi líbí, a to nejen proto, že je moje. Je maličké. Žádný velký zadek a když na to přijde, ani předek, zkrátka na parkování pro člověka s chybějící prostorovou představivostí ideální. Má krásnou blankytně modrou barvu. Nejezdí o moc víc než 120 kilometrů za hodinu. A představte si, má dokonce funkční topení, na což nejsem zvyklá, ale což v těchto mrazech nesmírně oceňuji. Jo, a jmenuje se Lucinka.

A tak jsem začala jezdit. Nejezdím na místa, která neznám a nejsem žádný pirát silnic. Minulý týden mě málem předjel i traktor (ale jen proto, že jsem lovila plyšového Kukyho zpod sedačky) a jsem pravděpodobně jediný řidič, kterého těší, že mezi naším bydlištěm a 15 km vzdálenými Pardubicemi je povolená až na krátký úsek jen padesátka.

Ale překonávám se. Nedávno jsem dokonce zdolala takovou svou řidičskou Milešovku. Vyrazila jsem s dětmi do města a zaparkovala v podzemních garážích! Pro mě, kterou děsí uzavřený prostor kolem auta skýtající spoustu možných cílů k nárazu, to byl výkon vskutku heroický. Ačkoliv, musím přiznat, že to nebylo tak úplně dokonalé. Při vjíždění do garáží jsem totiž zjistila, že netuším, kde je čudlík na otvírání okýnek a tudíž si nemohu vytáhnout parkovací lístek. Byla to krušná minutka, kdy auta za mnou troubila a Matýsek ze své sedačky mě svými vesele provokativními výkřiky „Není! Není!“ přiváděl k ještě většímu zoufalství.

Nakonec jsem čudlík našla. Byl u řadící páky. Problém ovšem nastal opět při vyjíždění. Okýnko jsem sice otevřela bez potíží, ale parkovací lístek mi z něj taky bez potíží uletěl.

Ani si snad nechci představovat, jaký pohled se naskytl přihlížejícím, když jsem se vysoukala z auta, čímž jsem rozpoutala dětský řev, a v sukni lezla po kolenou, abych mezi koly za mnou stojícího vozidla našla svůj lístek. Když jsem opět rudá až na sedacích partiích nasedla a nastartovala autíčko, které mi před tím leknutím chcíplo, vypálila jsem z podzemí jak kdybych Lucinku ukradla.

Ale zvládla jsem to a jsem na sebe pyšná.

Tak kdybyste někde kolem Pardubic narazili na modré malé autíčko s dvěma autosedačkami a trochu nervózní řidičkou křečovitě svírající volant, jsem to s největší pravděpodobností já. Tak buďte prosím tolerantní a netrubte na mě, já se fakt snažím a navíc jen dodržuju předepsanou rychlost.

Autor: Barbora Bečvářová | pondělí 13.2.2012 11:36 | karma článku: 35,30 | přečteno: 5498x
  • Další články autora

Barbora Bečvářová

Zakládají vlastní školy jen bláznivé lesany?

Je to téměř dva roky, co jsem napsala článek s názvem "Proč nepošlu svoje děti do klasické základky?" Ve výživné diskuzi pod článkem jsem z toho okamžitě vyšla jako asociální lesana..

18.7.2016 v 8:45 | Karma: 20,92 | Přečteno: 1109x | Diskuse| Společnost

Barbora Bečvářová

K čemu je dobrý školní stres? K ničemu

Škola bez známek, zkoušení, písemek a domácích úkolů? Proboha proč? Nepřeskočilo vám? Jo vy je nechcete stresovat! Ale to se přece musí! Jak jinak by si na stres zvykli? V životě na ně přeci nějaký ohledy nikdo brát nebude!

10.9.2015 v 18:47 | Karma: 14,30 | Přečteno: 812x | Diskuse| Společnost

Barbora Bečvářová

Proč nepošlu svoje děti do klasické základky?

Nedávno jsem se tak trochu navážela do školního vzdělávacího systému. Dostalo se mi ujištění, že ne všichni učitelé jsou špatní, že ne všechny děti jsou ze školy zpruzené a že moje ostrá slova nejsou tak úplně namístě.

3.9.2014 v 10:43 | Karma: 38,10 | Přečteno: 16365x | Diskuse| Společnost

Barbora Bečvářová

Oliver

Oliverovi bylo jedenáct, když ho umístili do dětského domova se školou. Předstupně pasťáku. Máma ho doma nechtěla a táta si ho vzít nemohl. Neměl stálou práci a od rozvodu ani byt, přespával u kamarádů nebo tajně na stavbách, kde dělal.

30.7.2014 v 11:11 | Karma: 17,76 | Přečteno: 808x | Diskuse| Letní povídka

Barbora Bečvářová

Těhotenstvím k trvalé retardaci?

Jistý výzkum prý ukázal, že v posledních týdnech těhotenství klesá IQ ženy o osm až deset bodů. Kdy a zda vůbec, dochází k opětovnému bodovému vzestupu, jsem se už nedozvěděla. Nicméně pevně doufám, že časem se inteligenční kvocient dorovná, neboť vrchol třetího těhotenství by mě pravděpodobně uvrhl již do pásma lehké debility.

9.4.2014 v 12:23 | Karma: 15,04 | Přečteno: 1359x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Arizonští poslanci schválili zrušení 160 let starého zákona zakazující potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1837x
Jsem svobodomyslná matka, aspirující spisovatelka a nevyléčitelná optimistka. Mým cílem je čtenáře bavit, inspirovat a někdy snad přimět i k zamyšlení. Více ode mě si můžete přečíst zde.